Pharos bezocht samen met een ervaringsdeskundige de drie gezondheidscentra: Overbos, Floriande en Drie Meren. De ervaringsdeskundige keek kritisch naar de inrichting van de gezondheidscentra. Ook bekeek hij de website en de formulieren die we gebruiken. Is de informatie te begrijpen voor iemand die minder goed kan lezen, of voor iemand die niet zo digitaal vaardig is?
Een enthousiaste groep medewerkers is aan de slag gegaan met de verbeterpunten.
Een paar voorbeelden:
- teksten op bordjes zijn eenvoudiger gemaakt;
- er is meer rust in de wachtkamers gekomen door minder folders en posters neer te leggen en op te hangen;
- de lichtkrant, website en nieuwsbrief worden aangepast met eenvoudiger taalgebruik;
- de afsprakenbriefjes van de huisartsenzorg zijn eenvoudiger gemaakt;
- op de uitleenformulieren voor bloeddrukmeters staan nu ook plaatjes;
- zorgverleners gebruiken zo veel mogelijk begrijpelijk informatiemateriaal (bijvoorbeeld praatplaten) wanneer zij cliënten uitleg geven over hun ziekte of hun medicijnen.
We hebben gezien dat het soms maar kleine veranderingen zijn die ervoor zorgen dat cliënten hun weg beter kunnen vinden in de gezondheidscentra. Wij blijven aandacht houden voor dit onderwerp.
Tip:
Bij het Taalhuis Haarlemmermeer kan iedereen terecht die informatie wil over het beter leren spreken, schrijven of begrijpen van de Nederlandse taal. Of omdat u graag beter wilt kunnen omgaan met het internet, e-mailen en de computer.
Of bijvoorbeeld hoe u de website/app van MijnGezondheid.net kunt gebruiken om een online afspraak met de huisarts te maken of medicijnen te bestellen.
Informatie Taalhuis:
- geopend op woensdag van 13.00 – 16.00 uur
- op de begane grond in de Cpunt Bibliotheek Centrum, Raadhuisplein 7 in Hoofddorp. Telefoon: 023-5664872 (tijdens openingstijden, buiten de openingstijden kun je de voicemail inspreken).
- E-mail: taalhuis@cpunt.nl