Genieten van de zon, maar wees zuinig op uw huid!

Eindelijk vakantie! Een tijd van heerlijk niets doen op het strand, of juist van activiteiten zoals zeilen, bergwandelen of fietsen. Voor de meeste mensen betekent vakantie meer buiten zijn, en als het even meezit meer zon. Geniet ervan! Maar houd er wel rekening mee dat veel zon ook risico`s met zich meebrengt, waartegen u zich kunt beschermen.

Eindelijk vakantie! Een tijd van heerlijk niets doen op het strand, of juist van activiteiten zoals zeilen, bergwandelen of fietsen. Voor de meeste mensen betekent vakantie meer buiten zijn, en als het even meezit meer zon. Geniet ervan! Maar houd er wel rekening mee dat veel zon ook risico`s met zich meebrengt, waartegen u zich kunt beschermen.

UV-straling
Behalve licht en warmte zendt de zon ook ultraviolette straling (UV) uit. Deze straling kan de huid beschadigen. Er zijn twee soorten UV-straling: UV-A en UV-B.

UV-A-straling zorgt voor een versnelde veroudering van de huid (rimpels), zonneallergie en op den duur een grotere kans op huidkanker.
UV-B-straling is nodig voor de aanmaak van vitamine D, maar deze straling veroorzaakt ook zonnebrand. UV-B-straling maakt de huid dikker, wat op zichzelf een bescherming is. Maar deze straling kan ook het DNA, het erfelijk materiaal in de huidcellen, aantasten en daardoor huidkanker veroorzaken.

De intensiteit van de UV-straling wordt uitgedrukt in zonkracht (0 tot 10). Informatie over de verwachte zonkracht is verkrijgbaar bij het KNMI. Zie de website van het KNMI: https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/zonkracht

Voor informatie over zon, UV-straling en huidkanker zie de website van het KWF: https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/zon-uv-straling-en-huidkanker

Bescherming tegen UV-straling
De één is gevoeliger voor UV-straling dan de ander, maar iedereen doet er goed aan zich niet onbeperkt aan de zon bloot te stellen. Zoek op het heetst van een zonnige zomerdag tussen 12 en 15 uur liever de schaduw op. Kleding houdt UV-straling gedeeltelijk tegen. Een dikkere stof houdt meer tegen dan een dunne, lichte stof. 
Antizonnebrandmiddelen beschermen de huid tegen UV-straling. De meeste middelen beschermen vooral tegen UV-B-straling, dus tegen verbranding. Op de verpakking van het antizonnebrandmiddel staat de beschermingsfactor. Hoe hoger het getal, hoe langer u in de zon kunt zijn zonder te verbranden.
Antizonnebrandmiddelen zijn er op waterbasis en op vetbasis. Een middel op vetbasis is vooral geschikt voor de wintersport, omdat zo`n middel niet op de huid kan bevriezen.
Smeer u – afhankelijk van de zonkracht en de tijd dat u in de zon bent – om de twee uur royaal in met een antizonnebrandmiddel. Begin daar een half uur voordat u de zon in gaat al mee.

Gebruik liever geen middelen tegen insecten met daarin DEET ((diëthyltoluamide) als u ook een zonnebrandmiddel gebruikt. DEET zorgt ervoor dat het zonnebrandmiddel niet goed werkt. Gebruikt u toch een zonnebrandmiddel met DEET? Dan is het advies om eerst het zonnebrandmiddel aan te brengen, en minstens 2 uur later de DEET.

Kinderen
Kinderen hebben een tere huid die makkelijk te veel zon krijgt. Leg baby`s tot de leeftijd van 1 jaar nooit in de zon. Laat kinderen onder de drie jaar niet te lang (bloot) in de zon spelen – zeker niet tussen 12 en 15 uur. Bescherm hen, maar ook grotere kinderen altijd tegen zonnebrand. Laat ze in de schaduw spelen, trek ze een T-shirt aan, zet ze een hoedje of petje op en smeer ze in met een antizonnebrandmiddel met een hoge beschermingsfactor (ten minste 30). Smeer plekjes die gauw verbranden zoals neus, oren, nek, etc. extra in. Herhaal het insmeren elke twee uur, zeker na het zwemmen. Ook waterproofproducten verdwijnen namelijk voor een deel bij het afdrogen en het in het water spelen. Ook als een kind makkelijk bruin wordt, bestaat het risico dat de UV-straling hen later huidkanker bezorgt. Er zijn speciale antizonnebrandmiddelen voor kinderen verkrijgbaar in de apotheek.

Geneesmiddelen en zonlicht
Door sommige geneesmiddelen kunt u overgevoelig worden voor zonlicht. U kunt dan het beste zo min mogelijk in de zon komen en u zeer goed beschermen tegen de zon als u buiten bent, ook bij bewolkt weer. Lees bij elk middel dat u gebruikt de bijsluiter of overleg met uw apotheek. Misschien is het mogelijk een ander geneesmiddel te gebruiken dat deze bijwerking niet heeft.
Uw lichaam kan door het geneesmiddel op twee manieren reageren:
– Niet-allergische reactie: deze reactie komt het vaakst voor, door blootstelling aan de zon verbrandt de huid veel sneller dan gewoonlijk.
– Allergische reactie: deze reactie treedt later op, soms pas dagen, of zelfs weken na de blootstelling aan de zon krijgt u eczeem of huiduitslag; deze kan ook voorkomen op delen van de huid die niet in de zon zijn geweest.
U kunt zelf bij een (niet)allergische reactie de huid koelen met natte omslagen en eventueel een pijnstiller nemen. Bij jeuk helpen tabletten die de allergische reactie onderdrukken (antihistaminica). Is de huid ontstoken, dan kan deze behandeld worden met een verdovende crème.

Toch verbrand en dan?
Tijdens het zonnen merk je niet dat je verbrandt, omdat de pijn pas uren later optreedt.
Gebruik na het zonnen een ‘aftersun`-middel. In de apotheek zijn verschillende middelen verkrijgbaar. Deze werken verkoelend en verzorgend.
Als u toch verbrand bent, ga dan direct uit de zon en blijf minstens drie dagen uit de zon om uw huid te laten herstellen. Doet uw huid pijn, leg er dan natte doeken op en neem eventueel paracetamol. In de apotheek zijn ook middelen verkrijgbaar voor een verbrande huid. Neem contact op met de huisarts als een groot gedeelte van uw huid gezwollen is door de verbranding, als u veel blaren krijgt of als u door de verbranding last krijgt van koude rillingen, koorts, misselijkheid, braken, hoofdpijn of hartkloppingen.


Bronnen:
www.apotheek.nl;
www.kwf.nl;
www.knmi.nl;
www.consumentenbond.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!